יום שישי, 22 באוקטובר 2010

אברהם אבינו [ב]

כמו שהבטחתי יעסקו הפוסטים הבאים בדמותו של אברהם אבינו, ובכן נושא השבוע ספר המוקדש כולו לאברהם אבינו:


תמונת דף השער

ספר אברהם אבינו, מאת הגאון ר' אייזיק שר זצ"ל ראש ישיבת סלובודקה חתנו של הסבא מסלבודקה. הספר אזל ואין להשיגו בחנויות. למרבה הפלא גם אינו באוצר החכמה, ועכשיו מצאתיה בהיברובוקס). הספר דן בפרשיות התורה הקשורות לאברהם אבינו: ירידתו למצרים, הריב עם לוט, הגר, אליעזר, שיחתן של עבדי אבות. הביאורים הם לפי רוח תנועת המוסר שרואה בסיפורי האבות כגופי תורה, ולא כסיפורים בעלמא.

פרקים אחדים מוקדשים לביאור ההתייחסות הראויה בלימוד סיפורי האבות. הוא מבאר שהאבות שהם הם מרכבה לשכינה, והיו נביאים, אין להתייחס להם במושגים אנושיים שלנו, וכ"ש שאין מקום כלל לבקר מעשיהם. (וזה להוציא מהגישה של "תנ"ך בגובה עיניים" שנהיית פופלרית לאחרונה).

בהקדמה לספר כתוב שהיו בידי הרב שר עוד קונטריסים על נושאים שונים כמו "דור המדבר" "דור באי הארץ". אגב תלמידו הרב אביגדור מילר מארה"ב כתב ספרים על תולדות ישראל וכנראה הושפע מאוד מגישת רבו.

עוד ספר בעל חשיבות רבה פרי עטו של הרב אייזק שר, הינו קונטרס "קדושת ישראל" על נושא השקפת התורה על חיי האישות וייחסים בינו לבינה. מלפנים היו הקונטרסים עוברים בחשאי מיד ליד בהעתקי "סטנסיל", והיום נמצא בהיברובוקס.

ישנם כמה כרכים של לקט שיחות הגר"א שר, לא יצא לי לבדוק עם ספרים אלו נכללו בכרכים.






אין תגובות: