יום שני, 27 בספטמבר 2010

על משמעות אתרוגי "גרטל" (מקושרי מותן)

רבים כבר העירו על זה שבציורים עתיקים של אתרוגים, בפסיפסי בתי כנסת עתיקים ועל מטבעות מתקופת בר כוכבא, מופיעים אתרוגי "גרטל" (קשורי מותן).

מפסיפס שבבית הכנסת העתיק במעון שבנגב המערבי

בחוגים חסידיים מסויימים נחשב אתרוג "גרטל" כהידור, ומקובל לחשוב שהנטייה לראות ב"גרטל" כהידור הינו על רקע מנהג החסידים לחגור בגרטל בשעת התפילה. הסבר זה כמובן אינו תקף לתקופה הקדומה. לפי פרופסור משה בר יוסף תופעת אתרוגי "גרטל" הינו עיוות בגידול הפרי שבא כתוצאה מנגיעה מווירואידים התוקפים עצי האתרוג. אם הדברים נכונים הרי התמיהה מתגברת, למה בחרו האמנים הקדמונים להציג אתרוג בצורתו המעוותת.

לדעתי צורת האתרוג עם גרטל נבחר בדווקא על רקע סמליותו של פרי האתרוג. האתרוג מייצג פריון, כמו שניתן להסיק מהשימוש העממי באתרוג לרפואת עקרות. ואם כן צורת הגרטל אינו אלא שיקוף הדמות הנשית.  

דיווח על כתבים חדשים מאת הגאון ר' משה פיינשטיין זצ"ל


באתר "וואס איז נייעס" דווח על תגלית של תכריך כתבי יד מאת פוסק הדור הגאון ר' משה פיינשטיין זצ"ל. לפי הדיווח נתגלו כתבים חדשים הכוללים מאות עמודים של חידושי תורה על רוב הש"ס, והרבה תשובות מתקופות שונות שעדיין לא ראו אור.

בניו הרבנים הגאונים אישרו אותנטיות הכתבים והקימו מכון להוצאתם לאור של כתבים אלו שעומדים לצאת לאור בקרוב.

בדיווח מוזכר שיחד עם הוצאתם לאור של הכתבים יצורף תקליטור הכולל צילומי הכתבי יד כולם. לדעתי צעד חסר תקדים זה בא על רקע הפקפוקים שרווח על חלק ח' של האגרות משה שהו"ל ע"י חתנו הרב דוקטור מ. ד. טנדלר. עד היום מודרים חלק זה מבתי מדרש מחוגים ישבתיים מחשש שכמה מהתשובות זויפו. כמובן שאין לחשש זה שום יסוד, והרבנים ר' ראובן ור' דוד פיינשטיין סמכו ידיהם עליו (כמו שסיפר לי ידידי שהוא מבני משפחת הגרמ"פ), על אף שמשום מה החליט הרב טנדלר להכניס דברי הסבר בתוך הטקסט בסוגריים. ברור שכדי למנוע לזות שפתיים בא יוזמת ההוצאה לאור של תצלומי הכתב יד.

יום ראשון, 26 בספטמבר 2010

שלום וברוכים הבאים לבלוג

שלום רב,

בבלוג תמצאו רשומות קצרות בנושאים העולים על שולחני מעת לעת תוך כדי עיוני בספרים. הרשומות יכללו רעיונות והארות בנושאים מגוונים: הלכה, מחשבה, מוסר, פילוסופיה, בלשנות ועוד.

בעז"ה הבלוג יתעדכן לכל הפחות בפוסט אחד לשבוע.

אני מקווה שכולכם תהנו.